Jest umowa na budowę obwodnicy

Powiększ
Jest umowa na budowę obwodnicy
- Dziękuję marszałkowi za tę drogę. Czekaliśmy na nią 24 lata. To dla nas bardzo ważna inwestycja – powiedział burmistrz Józef Rybiński, podczas uroczystego podpisania umowy na budowę obwodnicy Radomyśla Wielkiego.

Obecnie przez Radomyśl Wielki drogą wojewódzką Lisia Góra-Mielec średnio w ciągu dnia przejeżdża około 9400 samochodów. Obwodnica pozwoli na ich wyprowadzenie z centrum miasta. To przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców, a dodatkowo umożliwi tworzenie nowych terenów inwestycyjnych.

- Bardzo się cieszę, że po tylu latach obwodnica wchodzi w etap realizacji. W skali województwa może nie jest to wielka inwestycja, ale dla nas jest to bardzo ważne przedsięwzięcie, bo rozwiązuje problem wielu osób, które mieszkają przy ulicach Firleja, Rynek i Piłsudskiego – stwierdził burmistrz Józef Rybiński.  - Zawsze powtarzam, że każda droga jest impulsem do rozwoju. Powiem więcej, tam będzie kolejny, nowy etap rozwoju Radomyśla. Jestem o tym głęboko przekonany – dodał.

26 lipca 2017

Ta data na stałe wpisze się w annały historii miasta. Tego dnia w Samorządowym Centrum Kultury i Bibliotek w Radomyślu Wielkim marszałek Władysław Ortyl i Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich ze strony inwestora oraz Franciszek Kosiorowski, wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Dróg i Mostów ze strony wykonawcy podpisali umowę na budowę obwodnicy Radomyśla Wielkiego. Podczas tego doniosłego dla miasta wydarzenia obecni byli także: poseł Zbigniew Chmielowiec, byli i obecni radni wojewódzcy, członkowie zarządu powiatu, radni powiatowi, burmistrz Józef Rybiński oraz radni miejscy  na czele z przewodniczącym Rady Miejskiej Janem Miękosiem.

Czas formalności i projektowania

Inwestycja będzie prowadzona w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że wykonawca będzie musiał opracować dokumentację projektową, uporać się z wymogami formalnymi oraz wybudować nową drogę. Istniejący program funkcjonalno – użytkowy, na podstawie którego został ogłoszony przetarg, zawiera ogólne założenia dotyczące budowy obwodnicy, które podczas opracowywania projektu, mogą nieco ulec zmianie. Roboty budowlane powinny ruszyć wiosną przyszłego roku. Do tego czasu wykonawca musi uporać się z wszelkimi formalnościami.

Zakres prac

Droga obwodowa będzie mieć siedmiometrową jezdnię (dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy) z poszerzeniami na łukach poziomych oraz w rejonie skrzyżowań – dodatkowe pasy ruchu dla skręcających w lewo i prawo oraz obustronne pobocza o szerokości 1,25 m. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 984 rozpocznie się od skrzyżowania trójwlotowego w formie ronda. W ciągu obwodnicy powstaną kolejne trzy: w miejscu przecięcia z ulicą Wałową (droga powiatowa nr 1174 na Radgoszcz i Dąbrowę Tarnowską – rondo czterowlotowe), na skrzyżowaniu z ul. T Kościuszki (droga powiatowa nr 1173 do Dulczy Małej – rondo czterowlotowe) oraz na końcu obwodnicy (włączenie do istniejącej drogi wojewódzkiej w Partyni – rondo trójwlotowe).

W ramach przedsięwzięcia przewidziane zostały także m.in: budowa i przebudowa chodników, zjazdów publicznych i indywidualnych, istniejącego odwodnienia drogi (przepustów, rowów i kanalizacji deszczowej) oraz wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ambitny termin

Nowy odcinek drogi będzie miał długość ok. 3,1 km. Planowany termin zakończenia robót to koniec listopada 2018 r. Koszt przedsięwzięcia to 10,33 mln zł i oprócz środków województwa będzie współfinansowane z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.

Element nowego dojazdu do autostrady

Podczas spotkania w Radomyślu marszałek Władysław Ortyl podziękował za współpracę wszystkim zaangażowanym w planowanie obwodnicy Radomyśla Wielkiego. - Mam na myśli pana burmistrza, radnych wojewódzkich kilku kadencji oraz samorządowców lokalnych. Obwodnica Radomyśla to element ważnego szlaku komunikacyjnego. Będzie częścią drogi wojewódzkiej leżącej w granicach dwóch regionów. Po stronie województwa małopolskiego przebudowa została już uruchomiona. Także my podejmujemy działania w tym zakresie. Początek drogi to węzeł z autostradą A4. Natomiast efektem długofalowych planów, powinien być dojazd tą drogą do obwodnicy Mielca, przez nowy most, przez nowy układ komunikacyjny, przy poprawie jakości drogi lotniskowej – mówił włodarz województwa.

Gotowi do działania

Franciszek Kosiorowski z MPDiM zapewnił o gotowości do realizacji inwestycji:  - Listopad 2018 r. to nieodległy termin. Jednak proszę się nie martwić o nasz potencjał wykonawczy. Dysponujemy armią ludzi, potężnym sprzętem. Jesteśmy w stanie zrealizować tę inwestycję dobrze i w założonym czasie. Przed nami jest jednak dosyć duży i trudny zakres prac związany z projektowaniem i uzgadnianiem. Dlatego samorządowców proszę o wsparcie przy załatwianiu tych spraw formalno-prawnych.

Fot. M.Mielniczuk

7 sierpnia 2017