Poniedziałek | 8.00 – 16.00 |
Wtorek | 7.30 – 15.30 |
Środa | 7.30 – 15.30 |
Czwartek | 7.30 – 15.30 |
Piątek | 7.30 – 15.30 |
Burmistrz
Radomyśla Wielkiego
przyjmuje interesantów
w poniedziałki
od 800 do 1600
Przejdź do strony głównej
oficjalny portal internetowy
Punkt Potwierdzający Profil Zaufany
Ochrona danych osobowych - RODO
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminny Portal Mapowy
Gminny kalendarz imprez
Poniedziałek | 8.00 – 16.00 |
Wtorek | 7.30 – 15.30 |
Środa | 7.30 – 15.30 |
Czwartek | 7.30 – 15.30 |
Piątek | 7.30 – 15.30 |
Burmistrz
Radomyśla Wielkiego
przyjmuje interesantów
w poniedziałki
od 800 do 1600
BURMISTRZ
Radomyśla Wielkiego
Rynek 32
39-310 Radomyśl Wielki
BI.IV.6220.8.6.2015 Radomyśl Wielki, dnia 28-01-2016r.
Informacja
o odstąpieniu od przeprowadzenia
strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Na podstawie art. 48 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.),
informuje się o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej
oceny oddziaływania na środowisko
dla Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Radomyśl Wielki.
Zgodnie z art. 48 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 57 ust. 1 pkt. 2 oraz art. 58 ust. 1 pkt. 2 wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz do Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Rzeszowie o opinię w sprawie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla tego dokumentu.
Pismem znak WOOŚ.410.1.129.2015.BK.2 z dnia 07-01-2016r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie uzgodnił odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla tego dokumentu.
Pismem znak SNZ.9020.1.65.2015.RD z dnia 29-10-2015r. Podkarpacki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Rzeszowie uzgodnił w zakresie sanitarno – higienicznym odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego Planu.
Ponadto Pismem znak WFOŚ.DE.070/005/15 z dnia 21-12-2015r. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie w ramach programu „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE” dokonał analizy otrzymanego Planu Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Radomyśl Wielki pod katem wymogów określonych w liście kontrolnej dostępnej na stronie internetowej NFOŚiGW. W wyniku analizy zostały wniesione uwagi, które w całości zostały uwzględnione w opracowywanym dokumencie przez tutejszy organ.
Biorąc pod uwagę ww. opinie oraz uwarunkowania określone w art. 49 ww. ustawy, a w szczególności, iż zaplanowane w planie działania skoncentrowane są na inwestycjach:
Burmistrz Radomyśla Wielkiego odstąpił od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Radomyśl Wielki.
Opis uwarunkowań dotyczących odstąpienia od przeprowadzania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko:
a) stopień, w jakim dokument ustala ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć, w odniesieniu do usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć:
Cele strategiczne realizowane będą poprzez cele szczegółowe i odpowiadające im zadania m.in.: działania termomodernizacyjne w obiektach użyteczności publicznej, wymiana sprzętu biurowego, urządzeń elektrycznych oraz oświetlenia w budynkach biurowych, montaż kolektorów słonecznych, budowa instalacji fotowoltaicznych na terenie gminy, modernizacja sieci drogowej, wymiana indywidualnych kotłów węglowych na OZE np. pompy ciepła, docieplenie budynku, wymiana kotłów węglowych i instalacji centralnego ogrzewania oraz wykonanie instalacji fotowoltaicznej.
Mając na uwadze ww. zamierzenia przewidziane w przedmiotowym projekcie Planu oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.), w szczególności: charakter działań, rodzaj i skalę oddziaływania na środowisko, cechy obszaru objętego oddziaływaniem, prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwości oddziaływań oraz brak oddziaływań o charakterze transgranicznym, należy uznać iż realizacja jego postanowień, nie wyznacza ram dla realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
b) powiązania z działaniami przewidzianymi w innych dokumentach:
Zdefiniowane w ramach „Planu” zadania, są spójne z założeniami dokumentów strategicznych na poziomie krajowym m.in. z Polityką Energetyczną Polski do 2030, czy też ze Strategią Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko, perspektywa do 2020 r. Ponadto, działania te, są zgodne z celami tematycznymi dokumentów na poziomie regionalnym tj. Strategia Rozwoju Województwa - Podkarpackie 2020 oraz na poziomie lokalnym tj. Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Gminy Radomyśl na lata 2014 -2020. Tym samym „Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Radomyśl Wielki", wpisuje się w treść tych dokumentów.
c) przydatność w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego w dziedzinie ochrony środowiska:
„Plan" posiada w swojej treści analizę stanu środowiska naturalnego gminy Radomyśl Wielki, jak również przyjęte w nim założenia są zgodne z polityką wspierania zrównoważonego rozwoju, tj. zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego przy jednoczesnym dbaniu o stan środowiska naturalnego (np. propaguje odnawialne źródła energii). Te działania są zgodne ze wspólnotowym prawodawstwem w dziedzinie ochrony środowiska, zwłaszcza ochrony atmosfery i rozwoju odnawialnych źródeł energii.
d) powiązania z problemami dotyczącymi ochrony środowiska:
Dokument w całej swej treści odnosi się do problematyki ochrony środowiska, zwłaszcza zapobiegania emisji substancji do środowiska, ograniczeniu zużycia surowców i racjonalnemu korzystaniu, jak i planowaniu zużycia. Zaproponowane kierunki działań naprawczych określone w Planie, koncentrujące się przede wszystkim na poprawie efektywności energetycznej i redukcji emisji CO2 oraz planowane osiągniecie efektu ekologicznego, umożliwią poprawę stanu powietrza i klimatu na terenie Gminy. Omówione problemy wiążą się z prawodawstwem wspólnotowym, krajowym oraz dokumentami na poziomie regionalnym z dziedziny ochrony środowiska.
2. Rodzaj i skala oddziaływania na środowisko, w szczególności:
a) prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość i odwracalność oddziaływań:
Działania określone w „Planie" będą oddziaływać na środowisko w sposób pozytywny, ze względu na swój charakter i cel, któremu mają służyć. Z uwagi na konieczność wpisania krótko i średnioterminowych działań do dokumentu finansowego gminy uznaje się, że pozytywne oddziaływanie „Planu" jest wysoce prawdopodobne.
W „Planie" zostały określone cele na rok 2020, jednak skutki będą odczuwalne również w kolejnych latach, wynika z tego zatem, że oddziaływanie „Planu" będzie długotrwałe. Działania określone w „Planie" dotyczą obszaru terytorialnego gminy Radomyśl Wielki, zatem oddziaływanie będzie mieć raczej charakter lokalny.
„Plan" nie zakłada powtarzalności działań, jednak przewidziany został monitoring efektów oraz ewentualna kontynuacja wdrażania działań po okresie objętym „Planem". Charakter działań określonych w „Planie" wskazuje na nieodwracalność pozytywnych oddziaływań „Planu".
b) prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych:
Zakres działań i agregacja efektów wskazują na skumulowane pozytywne oddziaływanie „Planu". Ze względu na położenie geograficzne Gminy Radomyśl Wielki w znacznej odległości od granic Polski oddziaływania transgraniczne nie wystąpią.
c) prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska:
Cele i kierunki „Planu" wskazują na jego proekologiczny charakter, z którym wiąże się oddziaływanie korzystne dla zdrowia człowieka. Działania określone w „Planie" nie należą do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w tym na zdrowie człowieka. Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska ocenia się jako minimalne.
3. Cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko, w szczególności:
a) obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystywanie terenu. Formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym:
Na terenie gminy Radomyśl Wielki nie występują obszary podlegające ochronie w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Skutki wcielenia w życie „Planu" nie wpłyną negatywnie na najbliżej zlokalizowane formy ochrony przyrody w tym obszary Natura 2000.
Podsumowanie
Zgodnie z art. 48 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko może nastąpić tylko w przypadku, gdy:
Przedmiotowy projekt Planu jest dokumentem strategicznym, obejmującym swoim zakresem obszar terytorialny Gminy Radomyśl Wielki. Dokument ten zawiera inwentaryzację emisji dwutlenku węgla z terenu Gminy, wyszczególniając następujące główne sektory emisji C02: obiekty mieszkalne, obiekty wykorzystywane na cele gospodarcze (handel, usługi, przemysł), obiekty użyteczności publicznej, oświetlenie oraz transport publiczny i prywatny. Ponadto, dokument ten, definiuje konkretne środki służące do osiągnięcia celu, wskazuje ramy czasowe oraz przedstawia długoterminową strategię działań. Horyzont czasowy realizacji planowanych zadań obejmuje lata 2015-2020.
Głównym celem opracowanego dokumentu, jest poprawa jakości powierza poprzez ograniczenie emisji dwutlenku węgla, podniesienie efektywności energetycznej oraz wkład w osiągnięcie celów określonych w pakiecie energetyczno-klimatycznym.
Przewidziane w dokumencie działania oraz ich skutki w postaci oddziaływania na środowisko nie będą niosły ze sobą wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska. Wszystkie działania będą zgodne z zasadami ochrony środowiska i przyczynią się do jego poprawy. Kierunki działań nie przewidują takich rozwiązań, które mogłyby powodować pogorszenie stanu środowiska.
"Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Radomyśl Wielki na lata 2015-2020" nie ustala ram dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Zaproponowane do realizacji działania nie stanowią przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
W związku z powyższym na podstawie art. 48 i 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko postanowiono odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Zamieszczono na stroni internetowej w dniu 28-01-2016r.
Burmistrz
Radomyśla Wielkiego
/-/ Józef Rybiński
Do pobrania ostateczny projekt Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Radomyśl Wielki
|